13.8.18

ילוסטון המרתקת 6-13/8

כשהגענו לקניון הגדול של ילוסטון והאבן הצהובה בלטה על קירות הקניון לא ניתן היה להישאר עם סימני שאלה לגבי מקור השם של הפארק. אך עד לרגע זה עברנו לא מעט הרפתקאות.
ילוסטון המרתקת והמפתיעה - הייחודיות שלה, ילוסטון נוצרה עקב התפוצצות גיאוטרמית והקליפה המפרידה את שכבת המאגמה דקה ביותר , לפיכך יש בה מעינות חמים למכביר, שליש מהגייזרים בעולם נמצאים שם ותופעות  של התפרצויות וולקנית,  עקב כך היא גם עשירה במקומות מרעה ובעלי חיים, יש בה קניונים מדהימים, מפלים על ערוצים וולקנים וכמובן כל זה מוקף בהרי הרוקיס הגבוהים.

המעבר בין גליישר לילוסטון ארוך התחלנו ב 4.8 עברנו בהלנה בירת מונטנה, בבוזמן הנחמדה ועוד כמה עיירות והגענו ב 5.8 בערב לעיירה שכוחת אל בשם לורל, תחנת רכבת שהתפתחה לעיירה נחשלת. קצת לפני דרך שן הדב הנחשבת אחת היפות בארצות הברית דרך זאת גם מועדפת על רוכבי האופנועים הכבדים והם נעים שם ב"אחוות" (אחוות רוכבי הארלי, BMW, אינדיאן ועוד).
דרך זו הפתוחה מספר חודשים בשנה מתחילה ברד לודג שבמדינת מונטנה ומסתיימת בעיירה קוק לאחר כ 45 ק"מ.  במהלך נסיעת נוף זו הדרך מעפילה למעלה פיתולים חדים ועוברת בין יערות לאזורים צחיחים ככל שמטפסים בגובה. הנוף מרשים מעין כמוהו וכל כמה ק"מ עוצרים לתצפית כך שהנסיעה מתארכת מאד.

הדרך נקראת שן הדב על שם צוק חד שמתגלה בפסגה שגובהה 3336 מ'.
שן הדב

מעבר Beartooth - גובה 10947 רגל

ואיך לא, הדרך מלאה באופנוענים וביניהם פגשנו זוג שכאשר האשה גילתה שאנו מישראל החלה להסביר לנו מדוע בזכותנו היהודים, העולם קיים. האמת, שהרגשתי מאד מורכב עם הצהרותיה. חשיבה מעין זו הביאה עלינו לא מעט פורענות לאורך ההיסטוריה מחד, ומאידך התנהגותנו בהווה לא מצדיקה ולו בחלקים נבחרות ודוגמא מכל סוג שהוא.

הגענו לעיירה קוק שהינה הכניסה הצפון מזרחית לשמורה (במרחק 5 ק"מ ), ועל כן מהווה בעצם עיירת שירות לתיירים הרבים הפוקדים את השמורה, לפחות בחודשי הקיץ. הגב' במרכז התיירות בעיירה המליצה לנו מאד להזמין מקומות לינה בקמפים של השמורה וממש עבדה איתנו על המקומות בהם כדאי לנסות. אנחנו מלאי תודה על כך, היא ממש שיפרה לנו את החוויה. לא האמנו כמה מלא שם עד שהגענו.

מאחר ואלה היו כבר שעות אחר הצהרים, כל הcampgrunds בשמורה היו מלאים ואנו מצאנו את עצמנו בcamp הזוי ומבודד כ 16 ק"מ מהעיירה Cooke לכוון צפון מזרח מהשמורה ונקרא מוסקיטו. האמת, היה קצת מפחיד במיוחד שהוא היה היחיד מחוץ לשמורה שאיפשר לינה באוהלים. שני האחרים סגרו את שעריהם בשל התראות על דובים באיזור.
מפת יילוסטון

לאחר שהקמנו את האוהל, לא יכולנו להתאפק והחלטנו לבלות כמה שעות בעמק לאמר (Lamar Valley) שבתוך השמורה. עמק שעוצב ע"י תנועת קרחונים והוא אחד האזורים הפראיים ביותר בשמורת ילוסטון - ספארי אמיתי.
עמק לאמר - גן עדן לחיות האזור, ניתן לראות בו בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחה"צ חיות רבות בעיקר עדרי ביזונים (בעמק כ 3000 פרטים), הרועים באחו העמק, משני צידי הכביש כשהם מתעלמים מעבר הצלמים המתעדים אותם.
כמו כן ניתן היה לראות צבאים מסוג Prone horn antelope, ששמם נודע לנו רק לאחר ששאלנו רינג'ר, באותה הזדמנות התגלה לנו פרט נוסף עליהם, שהם החיה השניה במהירותה ויכולים לפתח מהירות של 65 מייל לשעה.

בצידי הכביש עומדים עשרות מטיילים עם משקפות טלסקופיות משוכללות וכמו ציידים מחפשים בחריצות אחרי החיות האקזוטיות, כמו דובים וזאבים, והיה ומצאו הם משתפים בגאווה את הקהל, אנחנו נוכחנו בכך למחרת היום לאחר שאחד מהם גילה דב גריזלי משוטט באחו כ300-400 מטר ממקום עמידתנו.
למחרת היום יצאנו מוקדם לשמורה, במטרה לתפוס מקום בקמפגראונד Pebbel Creek אשר בשמורה, ומייד המשכנו לעמק לאמר המהפנט.
ושוב ביזונים לרב, איילים עופות מים, אחרי העמק הנוף השתנה לנוף מיוערים לאורך הנהר ושם התגודדה קבוצה שצפתה בקן של אוספריי, סוג של נשר, בקן שני גוזלים והאמא שמדי פעם מאכילה אותם בציד שמביאה מהנהר.

מסלול הליכה באיזור Tower-Roosevelt הנקרא  Yellowstone River Picnic Area  - המסלול עובר במעלה השוליים המזרחיים של קניון ילוסטון, ומאפשר צפיה בעומק של הקניון, שבתחילת אבני גרניט ובהמשכו ניתן לצפות באבן הצהובה המאפיינת אותו.
אורך מסלול זה כשזה ק"מ עם עליה של כ150 מ'.

בהמשך היוגם ביקרנו במעיינות ממוט (Mammoth) החמים הממוקמים בצפון השמורה, בגובה 2050 מ', המעיינות החמים יוצרים טרסות מרהיבות בצבעים לבן וכתום כתוצאה מהתהליך הכימי היוצר במשך אלפי שנים שכבות של קלציום קרבונט.
לאחר שהתקלחנו בלודג' הממוקם במרכז רוזוולט-טאור, ביקרנו בדרכנו חזרה לקמפ במפל אנדין, מפל הממוקם בערוץ לבה (Lava creek) בו המים צונחים בשלוש  מדרגות מגובה כ- 30 מטר.
Lava creek

ממוט' - Mammoth Hot Springs

בסוף היום בחזרה לכיוון רוזוולט, נסענו בדרך נוף - Blacktail plateau Dr, במטרה לצפות בבעלי חיים באיזור.

עברנו בשעות הערביים בעמק הלאמר בדרכינו למחנה, ושוב... חינגה של בעלי חיים, ביזונים אנטילופ מוטיי קרניים , ובהמות אלק.

האוספריי - אמא באה לבקר את גוזלה

8/7
נפרדנו מעמק לאמר, מהקן של האוספריי והמשכנו לצומת רוזוולט-טאוור במטרה לבקר במפלי טאוור ובחלקו הצפוני של קניון ילוסטון בצדו הנגדי של הכביש בו סיימנו יום לפני.

יער מתחדש אחרי שריפה

המשך היום התרכז בתופעות הגיאוטרמיות של המעיינות החמים והגייזרים
באגן הגייזרים Norris ובאגן הגייזרים התחתון.

קינחנו את היום בנסיעה בדרך מעניינת הנקראת Firehole Canon Dr (דרומית למדיסון) שמקבילה לנהר הFirehole שבסוף הדרך הנ"ל נמצא אזור רחצה, שם השתכשכנו מעט (מעיין מקלחת).
המשכנו לקמפגראונד Madison שם היה לנו הזמנה לשמיני ולתשיעי לחודש.

למחרת המשכנו באיזור בסיור במפלי הFerry Falls,  בדרך גילינו נקודת תצפית גבוהה על הGrand Prismatic spring המרשים ביותר הנמצא בMidway Basin(האגן התיכון ) , גייזר לשעבר שהיום אינו פעיל ומה שנותר בו הוא מעיין מים חמים (המעין הזה נובע בכמות המרשימה ביותר ממעיינות יילוסטון), ז בבוקר ראינו אותו מהתצפית כשהוא מכוסה באדים, ולכן גם בדרך חזרה בשעות הצהריים עלינו לתצפית והפעם ראינוהו ללא אדים והתמונות מדברות בעד עצמן.

מבט בבוקר מהתצפית

מבט אחה"צ מאותה התצפית

בדרך למפל - הפתעה

הטרק עצמו כלל את המפל המרשים

המשכו באימפריאל הגייזר היפהפה כולל עליה לגבעה הצופה בו ממבט על.

ביקרנו בUpper Basin (האגן העליון ) בו מככב הגייזר Old Faithfull שאינו מאכזב ומתפרץ מדי 60-110 דקות לגובה של עשרות מטרים ובעוצמה למשך מספר דקות
האגן העליון מכיל מספר רב של גייזרים,  חלקם מתפרצים מדי פעם וחלקם לא צפויים, כמו כן מספר רב של מעינות חמים הגולשים בצבעים מרהיבים.

התקלחנו בלודג' של Old Faithfull מלון בין למעלה ממאה שנים.
חזרנו לקמפ לארוחת ערב ושינה.

10/7
תוכנית היום הייתה לסיים את הצד המערבי של השמורה.
מאחר ולא היה לנו מקום לינה מוזמן, הגענו לקמפ בNorris בשעה 8:30 וכבר היינו מספר 27 בתור, מהריינג'ר הבנו שאמורים להתפנות 39 מקומות בתנאי שהמתפנים לא יבקשו הארכה. לאחר המתנה של שעה זכינו בקופון המבוקש ויצאנו לדרך.
נסענו לכיוון Bansen Peek, בדרך עברנו בהר השואג הRoaring Mountain

המסלול לבנסן פיק כלל טיפוס של קרוב ל400 מטר שעבר בנוף מדהים של תצורות סלע מעניינות ועמק יפה, לצערנו הפסגה לא איפשרה לנו תצפית טובה עקב ראות לקויה.

ארבעה ק"מ צפונית לממוט' נשפכים מי מעין חם לנחל גרדינר הקר, המקום נקרא הנהר הרותח והוא מותר לרחצה, שם רחצנו (ישבנו כחצי שעה מתחת למקור המים החמים ). כמו אונסן יפני , מעין חם בתוך נהר, מסביב הרים גבוהים ואלקים מלאכים עשב - מדהים.

יצאנו מהפארק לעיירה גרדינר לצורך הצטיידות וארוחת ערב במסעדה.

11,12/8
 ימים אלה הוקדשו לחלקה הדרום מזרחי של השמורה שתוכננו כבר מראש עקב זה ששרינו שני לילות בקמפ Bridge Bay.

ביום ה11/8, שהיה אחד הימים המרתקים ביותר, הוקדש כולו בסיור בקניון ילוסטון בחלק שלא ביקרנו , בגדה הצפונית ובגדה הדרומית (North Rim ו-South Rim)  , אמנם היו לנו תכניות לצאת לשני מסלולים ידועים ומבוקשים הנקראים מסלול הדוד טום ומסלול נקודת ההשראה, אך מסלולים אלה היו סגורים לציבור עקב שיפוצים.
התחלנו בגדה הצפונית במפל התחתון ונדהינו מ יופיו של המקום, הצבע הצהוב הדומיננטי עם גווני אדום ואפור כשבאמצע מפל עוצמת נשפך לנהר עמוק. המשכנו לאורך המסלול בגדה הצפונית והגענו למפל העליון.
עברנו לגדה הדרומית לארטיסט פוינט, שנחשבת לזווית הצלום הטובה ביותר על המפל העליון והנהר וכמובן הקניון הצהוב.

תכננו לעבור בעמק היידן שבו ניתן לצפות בבעלי חיים בעיקר ביזונים וכן במקום גיאוטרמית נוסף הנקרא Mud Volcano אך נתקענו בפקק תנועה אדיר עקב המוני המטיילים שרצו לצלם את החיות.

התפשרנו בקפה במקום הנקרא Lake Village.
נסענו לBridge Bay לארוחת ערב לינת לילה וב 21:00 השתתפנו בהרצאה של ריינג'ר טניה על השינויים המתמידים בילוסטון.

12/8

היום הוקדש לסיורים בחלקו הצפוני של אגם ילוסטון הגדול, לרוע מזלנו היה יום אפוף עשן שהגיע משרפות בחלקה המערבי של השמורה ואפילו מקליפורניה.
כך שהמסלול שביצענו Elephant Back שאמור היה לתת תצפית על האגם, היה חסר משמעות.

המסלול השני היה Pelican Creek סיור לאגם דרך האחו במטרה לצפות בבעלי חיים, צפינו באווזים ובשקנאים.
המשכנו לאורך הדרך המובילה לכניסה המזרחית והגענו עד אגם Sylvan, צפינו בניסיונות דיג של שני דייגים וישבנו לשעת סתלבט באגם.

מעייף לנוח, חיפשנו מקום בצל בו נוכל לתפוס תנומה לפני מסלול מודרך (חלק מתוכניות מובנות של צוות הפארק ) בו תכננו להשתתף, בשעה 16:00, וכמובן מצאנו.

המסלול המודרך היה ל  storm point. כמות האנשים שהגיעה היתה ענקית. הריינג'ר- 56 שנה מורה ו 46 שנה בילוסטון היה בעל מבטא כבד ועם ניסיונות להיות רלוונטי לטווח הגילאים הרחב שהיה, אנחנו די התבאסנו והסבלנות שלנו החזיקה כמעט עד הסוף.

13/8
יום זה,  יומנו האחרון בשמורה. התחלנו אותו במסע שיצא ממש מהקמפ שלנו (Fishing Bridge) לכיוון מקום שנקרא Natural bridge, וכשמו כן הוא. תופעה מרשימה המאפשרת גם תמונות מענינות.

הדרמנו לכיוון West thumb לאגן הגייזרים במקום. המיוחד באגן זה הוא היותו צמוד לאגם. חלק מהגייזרים נמצאים ממש מתחת למי האגם ומרמזים על עברו הוולקני של אגן זה.

הדרך דרומה היתה מרשימה, נסענו לאורך נהר לואיס אשר בחלקים מסוימים יוצר קניון סביבו ובאחרים משתרע  אחו רחב ידיים, הרגשנו את קושי הפרידה מהמקום היפה הזה כל כמה מטרים עצרנו כדי לתפוס עוד רגע... הפינלה מבחינתנו היה אגם לואיס ומפלי לואיס אחריו.

הרבה זמן לפרידה ולעיכול לא היו לנו. פארק גראנד טיטון מתחיל מיד עם היציאה הדרומית מהפארק ילוסטון.
קורותיו יסופקו בפוסט הבא :)